microsoft

Jag har ett operativsystem som Microsoft har tillverkat.
När man har det är defaultinställningen att operativsystemet laddar ner och installerar uppdateringar till systemet på eget bevåg varje tisdag. Detta kallas Windows Update.

En dag upptäckte jag att Windows Update hade installerat grejor i något annat än operativsystemet, nämligen min webbläsare Mozilla Firefox. Microsoft har inte tillverkat Firefox, och har därför inget där att göra. Ändå hade de mixtrat, utan min tillåtelse, och lagt dit ett tillägg kallat "Search Helper Extension 1.0".

Jag vill inte ha någonting som heter Search Helper i min webbläsare. Den duger utmärkt som den är och jag kan leta på internet utan Microsofts björntjänster, så jag gav mig genast till att avinstalera otyget.

Döm om min förvåning när jag uppdagar att avinstallationsmöjligheten för "hjälpen" är inaktiverad! Det går alltså inte att avinstallera på vanlig väg!
Inte heller står filerna i fråga att finna där tillägg till webbläsaren normalt placeras, utan är gömda någonstans i höstacken av windows systemfiler.

Microsofts supportsida ville inte kännas vid någonting med namnet
"Search Helper Extension 1.0".

Hysch hysch.

Så jag skrev till Microsoft.




--- Original Message ---
From : "[email protected]"
Sent : 9. juni 2010 09:40:36 UTC
To : "[email protected]"
Subject : Produktinformation

Search Helper Extension 1.0

när jag startade om min dator installerades följande malware i min webbläsare: Search Helper Extension 1.0

Search Helper Extension 1.0 är tydligen utvecklad av microsoft.

jag har aldrig beställt denna malware, har inte godkänt att den ska installeras i min webbläsare (som inte är microsoft-utvecklad), och vill snarast bli av med den.
men ni har inaktiverat avinstallationsknappen för den, vilket är totalt oacceptabelt!

att microsoft uppdaterar sina egna produkter är inget konstigt. men att utan kundens medgivande installera malware som inte går att avinstallera i program som inte har någonting med microsoft att göra är djupt förkastligt.

jag kräver en förklaring, en ursäkt och möjligheten att avinstallera Search Helper Extension 1.0 snarast.



From : "[email protected]"
Sent : 10 juni 2010 11.33
To : "[email protected]"
SubjectRE: SRX1133085796ID - Produktinformation

Tack för att Du kontaktade Microsoft Customer Service.

 

Microsoft Customer Service hjälper Er med licens- och produkt-relaterad information.
Vi tillhandahåller inte användarsupport och kan inte heller svara på frågor av teknisk karaktär.

 

Detta ärende är av teknisk karaktär och därför ber vi dig kontakta den tekniska supporten. Det kan du göra via vår support sida http://support.microsoft.com/ eller på telefon 08-5599 0000, knappval 2 båda gångerna.

 

Support Policy

 

Microsoft Kundservice kan inte vidarebefordra din fråga till Microsoft Support då vår support policy är att du själv måste kontakta supportavdelningen direkt för att de ska kunna lägga upp ett ärende. Detta bl.a. för att de innan de lägger upp ett ärende ska kunna informera dig om vilken form av support de kan ge dig.
Har du några ytterligare frågor så är du givetvis välkommen att höra av dig till oss igen.

 

Med vänliga hälsningar

 

Microsoft AB

Helena

 

Swedish Microsoft Customer Service
Tel. 08 - 5599 0000
Fax. 08 -750 51 58
E-mail: [email protected]
Information: http://www.microsoft.se/kundservice

 

From : "[email protected]"
Sent : 10 juni 2010 20.20
To : "[email protected]"
Subject : RE: RE: SRX1133085796ID - Produktinformation

 

kass service.

jag har betalat dyrt för er produkt (windows 7), och förväntar mig support därefter.
ni borde genast se över er policy.

låt mig påminna er om att ni har konkurrens både i form av apple och gratisalternativen linux och piratkopior, och utan en tillmötesgående kundservice ser jag ingen anledning att slösa pengar på microsofts produkter i framtiden.

kritik mot era metoder och ifrågasättandet av vad ni tar er rätten att göra med min dator när jag har köpt en vara av er är dessutom knappast ett tekniskt ärende.

 

From : "[email protected]"
Sent : Tillsvidare
To : "[email protected]"
SubjectRE: RE: RE: SRX1133085796ID - Produktinformation

 

 

The silent treatment....


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0