Netikett/Kommentarssvar/Nödrop

Jag vet inte så mycket om netikett.
Jag vet att det anses ohyfsat att skriva med versaler. Typ som att hålla på och skrika hela tiden. Och om nån postar i fel forumkategori skriker alla n00b!!! och hatar den. Och om man byter ämne i en tråd är det OT.
OT är en dödssynd.
Fast inte på kanin.ifokus.se. Där har deltagarna en tyst överenskommelse om att varje ny post oavsett ämne ska besvaras med naaaw GU va gulli XD!! och sedan övergå i listor på vad ens egna kaniner åt till frukost.
Så forum har jag alltså lite koll på.

Men bloggar!
När det kommer till bloggar begriper jag inte ett dyft.

Är det över huvud taget möjligt att som 80-talist inte blogga, och ändå räknas som existerande?
Är det socialt självmord om man skriver mindre än två gånger om dagen?
Får man extrapoäng om man beskriver sina måltider?
Vad är Blondin-Bella?*
Vad är egentligen häftigast; bloggar eller fejsbuck?*
Är det okej att tvinga folk att läsa ens blogg?
Måste man läsa andras bloggar?
Ska man tycka att bloggar är intressanta? Underhållande?
Ska man börja misstänka att man inte finns om man inte får några kommentarer?
 
 Här kommer frågorna som jag allra mest är i behov av svar på:

Ska man svara på eventuella kommentarer man får?
Hur ska man i så fall svara på kommentarer?
 - I ett nytt inlägg? Via mail? Muntligt? I den andra personens blogg (förutsatt att den är 80-talist eller jobbar med media och alltså själv bloggar)? Bland kommentarerna till det egna blogginlägget?

Jag famlar i blindo.



*Mer allmäna frågor

Kommentarer
Postat av: dean

hm, det är svåra frågor det här.

men de viktiga frågorna kan jag nog svara på.

man ska svara på kommentarer, även om det är ganska intetsägande komentarer ska man helst försöka svara ändå tror jag. om kommenteraren sen skriver igen som svar på ditt svar kan du svara tillbaka om det finns något mer att tillägga.

har du mycket mer att säga om ämnet men inte vill skriva ett nytt inlägg om det kan du skriva ett mejl till kommenteraren och ni kan starta en konversation via hotmail. om det är något riktigt personligt/intressant alltså.

svarar gör du i din egen blogg, som en kommentar till ditt inlägg.

har flera kommenterat svarar du på specifika kommentarer med tex "anton: ja eller hur!

sofia: hur tänker du då?

krister: du med gullet :)"

2008-11-30 @ 21:57:36
URL: http://tomatburgare.bloggagratis.se
Postat av: dean

jag tror att det funkar så iallafall. hoppas du blev något visare. timvisare. eller sekundvisare.

förresten kanske det bara gäller storbloggare med många läsare det där jag skrev. är man liten kanske det är bättre att svara i den andres blogg så man gör ltie reklam för sin egen blogg samtidigt.

din blogg är bra förresten.

2008-11-30 @ 21:59:58
URL: http://tomatburgare.bloggagratis.se
Postat av: klara

dean:

Åh tack! Jag blev både visare och klockare (Jag vet inte hur du är, men saga uppskattar förskräckliga ordvitsar.) nu. Så många tack skall du ha. Även för komplimangen. Tack igen.

Nu skrev jag sådär som du sa, med dean:.

Det var kanske onödigt med tanke på att du är den enda som kommenterat än så länge. Men ifall jag skulle få fler kommentarer, liksom för att förtydliga, ifall den kronologiska ordningen skulle falla. Och för att öva.

Hur som helst så ska jag nog i framtiden svara i din blogg, om det är dig jag ska svara då alltså. Om inte annat för att jag då pallrar mig hela vägen till din blogg och läser så mycket den förtjänar. Jag är väldigt dålig på att pallra mig.



Fast då har jag följdfrågan: ska jag bara välja första bästa inlägg att kommentera i, fastän det inte är en kommentar till det inlägget, utan bara mitt svar på din kommentar någon helt annan stans?

Det blir ju lite konstigt. Kanske.

2008-11-30 @ 23:10:08
URL: http://batklapp.blogg.se/
Postat av: dean

åh, jag är galen i ordvitsar!

det är bra att öva! ja du gör som du vill. som jag sa, svarar du hos mig så gör du ju reklam där. för jag har ju så grymt många läsare, typ lika stor som blondinbella är jag. jajamän.

jag pallrar massor, när det gäller internet kan jag pallra minsann! sämre med irl, där pallrar jag nästan ingenting. dåligt.



du får väl göra det, svara i första bästa inlägg alltså. vart ska du annars svara? jag har ignen gb heller annars kanske det hade funkat.

nu ställde du allt en fråga som gjorde mig helt ställd.

2008-12-01 @ 12:25:24
URL: http://tomatburgare.bloggagratis.se
Postat av: annie

du är ju alldeles fantastiskt rolig! wow jag ska fortsätta läsa här ska jag säga. tjingeling kram hej.

2008-12-04 @ 19:04:27
URL: http://annie.se.nu
Postat av: annie

wow vad roligt du skriver haha här ska jag fortsätta läsa minsa. och ps: jag länkar till dig nu får jag det? från min blogg. får jag skriva ditt efternamn. undrar jag. krm!

2008-12-04 @ 19:09:28
URL: http://annie.se.nu
Postat av: annie

och nu fick du dubbelkommentarer ^^ krattis. nu får du en till fast om frågorna. eller allt som du och hilda har skrivit om. det är så meckigt det där. när man får kommentarer. svårt för man vet ju inte alltid om den som kommenterat kommer kolla om den fått svar från en. men man får väl lita på det, det verkar vara så det funkar. fast jag tycker det känns osäkert. att de ska komma tillbaka och kolla.vissa som är vana gör väl det men de som inte är vana då! de gör ju inte. besvärligt.

2008-12-04 @ 19:13:56
URL: http://annie.se.nu
Postat av: klara

annieannieannie tack! Tack så mycket!



jag har svårt att komma ihåg att gå tillbaka till folk och kolla om de har svarat. Och försöka minnas vilket inlägg man skrev i och sådant.



mitt efternamn får du skriva, om du väldigt gärna vill, fast jag föredrar att du låter bli. Jag föredrar att mitt efternamn blir låtet så mycket som möjligt. Blir låtit. Blir låtet bli. Låts bli.



jag tycker om din blogg.

2008-12-09 @ 04:25:54
URL: http://batklapp.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0