Arbetsförmedlingen

Jag hänger en del på arbetsförmedlingen nuförtiden.

Jag får ta del av ett erbjudande om jobbgaranti för ungdomar.
Ett erbjudande som inte är frivilligt och inte innebär några garantier om jobb.

Måndagar, onsdagar och fredagar ska jag närvara klockan 9 och höra handläggare tävla i att uttala ordet intensifiera.
"Ungdomsgarantin, eller "UGAN" som vi kallar den, handlar om att intensifiera arbetssökandet."
"Tanken är ju att du ska intensifiera ditt arbetssökande."
"Vad det handlar om här är ju att du ska intenfis....intensifiera ditt arbetssökande.!"

När de gjort detta i kör några gånger går de över till att kontrollera att mitt ansökningsbrev följer deras mall för ansökningsbrev.
På kurser lär de ut hur ett ansökningsbrev skall se ut.
- Det ska vara ett vitt A4 med svart text.
- Det ska vara i tre delar;
1. Varför man söker tjänsten 2. Varför man ska få tjänsten 3. Blablabla nånting jag inte kommer ihåg.
- Det ska inte innehålla något fotografi.

Dialog:

Handläggare: Vad är det här för svart fläck här?
Jag: Det är ett fotografi...
Handläggare: Suck..Vad tror du är det första en arbetsgivare lägger märke till när han tittar på det här?
Jag: Jag vet inte, fotot?
Handläggare: Precis.
Jag: Ja...?
Handläggare: Ja, det är väl ändå inte det som är det vikitiga? Det är ju texten. Din ansökan. Eller hur?
Jag: Jag tror att det går att läsa änd...
Handläggare: När du är ute på stan och ser reklam, vad är det första du tittar på då, bilden eller texten?
Jag: Jag tror att du vill att jag ska svara bilden.
Handläggare: Precis.
Jag: Okej?
Handläggare: Det är inte det du vill att arbetsgivaren ska lägga märke till, det är dina meriter.
Jag: Men jag tror inte att blicken fryser efter att man fått syn på en bild. Jag tror att det är bra att ha något som man lägger märke till. Särskilt om man söker jobb som ni förespråkar, genom att gå runt till arbetsplatser och lämna ansökan personligen kan det bara bra att ha ett foto så de kan koppla pappret till mig, den där tjejen som var där häromveckan. Något som sticker ut från högen med ansökningar.
Handläggare: Det finns ju annonser där de frågar efter foto, och då är det klart att du ska ge dem det, men när de inte har frågat efter det finns det ingen anledning att ha med det. Hur du ser ut får de ju se på intervjun.
Jag: Har ni någon statistik på att folk med foton på sina ansökningar får färre jobb än de utan?
Handläggare: Alla de ungdomar som sitter där i stolen mitt emot mig, precis som du gör nu har jag frågat samma sak. Vad är det du lägger märke till först, texten eller bilden? Vad tror du att de svarar?
Jag: Suck...Bilden?
Handläggare: Precis.
Jag: Ehh... Jag är i alla fall nöjd med min ansökan som den är.
Handläggare: Du kan väl i alla fall prova att skriva om den?
Jag: Visst.
Handläggare: Ja, vi säger ju inte att du har rätt eller fel, vi har ju inga facit.

Kommentarer
Postat av: mikael

"Handläggare: Ja, vi säger ju inte att du har rätt eller fel, vi har ju inga facit."




Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0